- Berkemampuan menganalisis dan mentafsir pelbagai bentuk media secara logik dan kritis
Keperluan calon
- menganalisis data dan fakta
- membuat perhitungan/pengiraan dan penaakulan
Format Jawapan ( 15 markah)
1. Pendahuluan
2. Isi - 4 isi diperlukan
3. Kesimpulan
Tips menganalisis soalan
- Pelajar harus ingat bahawa soalan dalam bahagian ini selalunya mempunyai dua bahagian iaitu
i. Data (Analisis/Rumusan Data- maklumat diperolehi dari media yang diberi)
Empat perkara perlu diberi perhatian. Adakah kehendak soalan meminta...
1. pola perubahan,
2. bandingan
3. kaitan atau
4. Umum/Aliran/Alasan
Empat perkara perlu diberi perhatian. Adakah kehendak soalan meminta...
1. pola perubahan,
2. bandingan
3. kaitan atau
4. Umum/Aliran/Alasan
ii. Pengetahuan ( faktor, kesan, langkah...Maklumat tiada dalam media tapi perlu dinyatakan dengan pengetahuan sedia ada pelajar.). Untuk bahagian ini, isi jawapan tiada dalam media tetapi dari pengetahuan sedia ada pelajar.
Seperkara lagi yang pelajar harus juga beri perhatian dalam bahagian pengetahuan iaitu adakah ianya
i. bergabung
ii.berasingan
Bergabung
1. Setiap isi diikuti dengan maklumat pengetahuan yang dikehendaki dalam soalan
2. Jawapan soalan berbentuk ini adalah 4 + 0
Berasingan
1. Rumusan data di beri dahulu dan baru diikuti dengan kehendak maklumat pengetahuan
2/ Jawapan soalan berbentuk ini adalah 2 (rumusan data) + 2 (rumusan pengetahuan)
Contoh Soalan
Berdasarkan maklumat dalam jadual di bawah, bandingkan aliran masuk Pelaburan Langsung Asing (FDI) ke negara terpilih antara tahun 2007 dengan tahun 2008, dan huraikan bagaimana sesebuah negara dapat meningkatkan FDI ke negara tersebut.
Berdasarkan maklumat dalam jadual di bawah, bandingkan aliran masuk Pelaburan Langsung Asing (FDI) ke negara terpilih antara tahun 2007 dengan tahun 2008,( bahagian ini memerlukan pelajar untuk bandingkan data dalam jadual yang diberi) dan huraikan bagaimana sesebuah negara dapat meningkatkan FDI ke negara tersebut.( langkah untuk meningkatkan- maklumat tiada dalam media.)
Seperkara lagi yang pelajar harus juga beri perhatian dalam bahagian pengetahuan iaitu adakah ianya
i. bergabung
ii.berasingan
Bergabung
1. Setiap isi diikuti dengan maklumat pengetahuan yang dikehendaki dalam soalan
2. Jawapan soalan berbentuk ini adalah 4 + 0
Berasingan
1. Rumusan data di beri dahulu dan baru diikuti dengan kehendak maklumat pengetahuan
2/ Jawapan soalan berbentuk ini adalah 2 (rumusan data) + 2 (rumusan pengetahuan)
Contoh Soalan
Berdasarkan maklumat dalam jadual di bawah, bandingkan aliran masuk Pelaburan Langsung Asing (FDI) ke negara terpilih antara tahun 2007 dengan tahun 2008, dan huraikan bagaimana sesebuah negara dapat meningkatkan FDI ke negara tersebut.
ALIRAN MASUK
PELABURAN LANGSUNG ASING (FDI) KE NEGARA TERPILIH ANTARA TAHUN 2007 DENGAN
TAHUN 2008
Negara
|
Tahun
|
||
2007
|
2008
|
% Perubahan
|
|
Kesatuan Eropah
|
899.6
|
518.3
|
-42.2
|
Amerika Syarikat
|
271.2
|
316.1
|
16.6
|
India
|
25.1
|
41.6
|
65.7
|
Jepun
|
22.5
|
24.4
|
8.4
|
Singapura
|
31.6
|
22.7
|
-28.2
|
Thailand
|
11.2
|
10.1
|
-9.8
|
Indonesia
|
6.9
|
7.9
|
14.5
|
Vietnam
|
6.7
|
8.1
|
20.9
|
Malaysia
|
8.4
|
8.1
|
-3.6
|
(Disesuaikan
daripada Laporan Ekonomi 2009/2010, Kementerian Kewangan Malaysia
Analisis SoalanBerdasarkan maklumat dalam jadual di bawah, bandingkan aliran masuk Pelaburan Langsung Asing (FDI) ke negara terpilih antara tahun 2007 dengan tahun 2008,( bahagian ini memerlukan pelajar untuk bandingkan data dalam jadual yang diberi) dan huraikan bagaimana sesebuah negara dapat meningkatkan FDI ke negara tersebut.( langkah untuk meningkatkan- maklumat tiada dalam media.)
Contoh soalan
1. Berdasarkan maklumat dalam jadual di bawah, bandingkan aliran masuk Pelaburan Langsung Asing (FDI) ke negara terpilih antara tahun 2007 dengan tahun 2008, dan huraikan bagaimana sesebuah negara dapat meningkatkan FDI ke negara tersebut. ( Berasingan.. rumusan data dahulu dan seterusnya rumusan pengetahuan)
2.
Kelemahan Pelajar1. Berdasarkan maklumat dalam jadual di bawah, bandingkan aliran masuk Pelaburan Langsung Asing (FDI) ke negara terpilih antara tahun 2007 dengan tahun 2008, dan huraikan bagaimana sesebuah negara dapat meningkatkan FDI ke negara tersebut. ( Berasingan.. rumusan data dahulu dan seterusnya rumusan pengetahuan)
2.
Pastikan kehendak soalan Pastikan format jawapan Interpretasi data Penulisan Unit data |
3. membuat kaitan, 4. menyatakan aliran 5 atau lain-lain ataupun 6. gabungan dua kehendak. Anda harus kenal pasti kehendak soalan dengan betul. |